How can we help you?

Is the internet giving you trouble? You can’t connect to your wireless network? Do you want to order higher speed? You don’t find your latest invoice? Or has the cat gnawed off a cable? Whatever the problem is, you are welcome to contact us!

Call, email, use our chat or leave an error report! If we can’t answer right now, leave a message. You are of course also welcome to visit our office in the Mittistan house! You can find our opening hours on the top of the page.

Operational status

79/79 Nodes OK

Speedtest

Put your connection to the test and find out how it performs

speedtest

Vanliga frågor

Orsaken kan vara flera, men kontrollera eller pröva åtminstone följande:

  1. Har du möjlighet, kolla på vår hemsida under Driftstatus om det är någon större störning på nätet.
  2. Har du prövat ansluta dig med en annan dator, telefon, surfplatta?
  3. Lyser det lampor på ditt modem? Pröva bryta elen till modemet  15-20s och vänta sen 2 minuter.
  4. Är du ansluten via en router kan du också pröva att starta om den genom att bryta strömförsörjningen eller så kopplar du upp dig direkt till modemet utan router.

Då ringer du vårt felanmälningsnummer 044-022 42 43 eller så kan du göra en felanmälan via nätet genom att klicka på fliken Felanmälan här till höger. Du kan också öppna en chat eller skicka e-post till oss.

Ett vanligt modem har en begränsad livslängd och vid strömavbrott eller blixnedslag kan elektronisk utrustning ta skada. Du kan kontrollera om några lampor lyser på modemet och pröva att starta om det genom att bryta strömförsörjningen. Vänta därefter ett par minuter innan du kontaktar oss om det fortfarande är problem.

Vi förväntar oss ofta idag att teknisk utrustning bara ska fungera, när det däremot kommer till trådlöst surfande på Wi-Fi finns det många saker du själv kan göra för att förbättra, men också försämra upplevelsen. Vi listar några av de vanligaste missuppfattningarna.

En början till detta är förståelse för vad Wi-Fi är. Det är en teknik för att skicka data mellan trådlösa enheter, till exempel ditt modem/router och din smartelefon, via radiovågor. Precis, din telefon använder till grunden samma teknik som t ex din bilradio, men kan göra så mycket mer med tekniken. För att få ut bästa möjliga prestanda ur ditt Wi-Fi måste du förstå att samma faktorer som ger dig dålig mottagning på bilradion ger låga hastigheter eller avbrott på ditt Wi-Fi. Kom också ihåg att olika enheter kan vara olika bra på att hantera radiovågorna, beroende bl.a. på komponenter som används som t.ex. antennen.

Placering av modemet, spelar det någon roll?
Ja, placering av modemet är A och O för en bra Wi-Fi-anslutning. Högt, fritt och nära är tre ledord som du behöver ha i åtanke när du bestämmer placering av modemet. Undvik också placering nära elektrisk utrustning då de kan störa signalen.

Nu har jag fiberanslutning, därför är hastigheten/signalen inget problem mera
Placering av routern för utsändning av Wi-Fi är fortfarande lika viktigt. Den snyggaste lösningen för installation är inte alltid den bästa lösningen. Kanske har routern bytt plats villket kan försämra signalen i delar av bostaden där det fungerat bra förut.

Har du en nyare bostad med mediaskåp kanske routern placeras in i det då rör för el/telefon/fiber är indragna där när bostaden byggdes. Skåpet som oftast är gjort i metall försämrar markant den trådlösa signalen och även fast dörren lämnas öppen behöver det inte bli en stor förbättring. Fördelen är då att du kanske har nätverksuttag i dina rum, där du enkelt kan placera routern eller annan tilläggsutrustning för Wi-Fi, t.ex. en accesspunkt.

En fiberanslutning är alltså ingen garanti för ett bra Wi-Fi. Tekniken för Wi-Fi är likadan oavsett om du har ADSL/VDSL eller fiber.

Min hastighet skall vara samma trådlöst som med nätverkskabel?
Nej, det kommer du inte att få. Desto högre din bredbandshastighet är desto mera krav ställs på din utrustning och hur du placerar den. När du använder en nätverkskabel skyddas ditt surfande från störningar, däremot på Wi-Fi utsätts det för störningar, som till exempel annan radiotrafik, annan elektronisk utrustning, och miljömässiga faktorer som väggar, murstockar, golvvärmeslingor och dess värmefördelningsplåtar, kaklade badrum m.m.

Om du vill testa din hastighet, gör det först med nätverkskabel, sedan på Wi-Fi. Skillnaden du kommer att se kallas för bredbandsspill. Det beror på att den trådlösa signalen störs innan den når din enhet och det kan upplevas som att ditt surfande går trögt. När du surfar trådlöst ges stor frihet, men det gäller att förstå teknikens förutsättningar och begränsningar då du sätter dina förväntningar.

Bra tumregel: Om maximal hastighet och stabilitet är viktigt välj nätverkskabel, och när du vill ha rörelsefrihet så väljer du Wi-Fi.

Nu är jag ansluten till Wi-Fi nätet, alltså har jag bra signal och anslutningen ska ge hög hastighet
Även fast du är ansluten på Wi-Fi är det ingen garanti att du har en bra anslutning. Även om signalstyrkan är hög, dvs. att det ser bra ut i datorns eller telefonens indikator, kan det finnas många störningar på den valda kanalen som gör att trafiken går långsamt. Du kan lösa detta tillfälligt genom att prova en annan kanal. Det bästa är dock att låta den trådlösa routern själv välja en ny kanal. Routern levereras färdigt inställd på att automatiskt leta upp den bästa kanalen, däremot kan du behöva starta om routern för att det skall göra en ny utvärdering och välja den bästa kanalen för stunden.

Vår rekommendation är att du behåller den automatiska funktionen aktiverad då den i de allra flesta fall ger bäst resultat i längden.

Andra Wi-Fi-nät i närheten
Även om det inte skulle finnas några andra synliga trådlösa nätverk i närheten så har vi inte luften för oss själva. Dels kan det finnas dolda nätverk, men det finns också många andra störningskällor på de frekvensband som Wi-Fi använder. Dels används dessa band av andra trådlösa tekniker som till exempel Bluetooth, men det är även vanligt att elektronisk utrustning (bl a mikrovågsugnar) av olika slag genererar störningar på 2,4 och 5-Ghz banden.

Frånvaro av andra trådlösa nätverk är således ingen garanti för en bra Wi-Fi anslutning.

5 Ghz-bandet är fritt från störningar
Delvis sant. Det är än så länge färre störningar på 5 Ghz-bandet, dels för att denna högre frekvens har kortare räckvidd men även för att färre trådlösa nätverk använder detta frekvensband. Helt förskonat från störningar är det ändå inte, och i takt med fler och fler använder det så kommer även mängden störningar att öka.

Testa dig fram mellan 2,4 och 5 Ghz och se vilket som fungerar bäst enligt dina önskemål och förutsättningar.

Men om jag väljer en annan kanal än min grannes Wi-Fi?
Risken är stor att detta kan förvärra situationen, och det gäller främst 2,4 Ghz-bandet. De 13 kanalerna på det frekvensbandet är inte helt separata utan överlappar varandra i viss mån. Till exempel kanal 3 överlappar såväl kanal 1, 2, 4, 5, 6, och 7, och ett nätverk på kanal 3 stör således närliggande nätverk på alla de nyss listade kanalerna. En huvudregel är att därför använda kanalerna 1, 6 och 11 då dessa tre inte överlappar varandra, så därför stör de ej varandra heller.

Två närliggande nätverk som använder samma kanal kan mycket effektivare utnyttja den valda kanalen än om de skulle ligga på två överlappande kanaler. Slutledningsvis: om två närliggande nätverk till exempel använder kanal 1 kommer detta att fungera märkbart bättre än om det ena nätverket använder kanal 1 och det andra kanal 2.

Rekommendationen från vår sida är att låta routern stå kvar i läget för automatiskt kanalval, då väljer modemet den kanal med bäst förutsättningar. Kanalerna på 5 Ghz-bandet är inte överlappande, men även där rekommenderas auto-läget.

Hoppas att du blev klokare på vad Wi-Fi är och varför det inte alltid fungerar som du vill!

Det går alldeles utmärkt! Både Nätavgiften och Internetavgiften är 0 euro de månader anslutningen är i vila, endast eventuell modemhyra faktureras. Minst två månader per kalenderår bör anslutningen vara aktiv och minst en månad åt gången.